Nota de premsa   |   Dimecres, 7 d'octubre de 2020

Els eixos comercials de proximitat aguanten malgrat la caiguda de clients i vendes

• La solidesa dels eixos comercials de proximitat afavoreix el manteniment de l’activitat econòmica als seus territoris, malgrat el retrocés de les vendes i caiguda de clients.

• Un 5,5% del comerç dels Eixos Comercials de Proximitat de Barcelona han tancat, definitivament, durant i després del confinament. En paral·lel a alguns eixos comercials han obert nous negocis.

• El valor de la proximitat i servei del comerç de barri guanya protagonisme entre els veïns que concentren les seves compres al voltant de casa.

Barcelona, 7 d’octubre 2020.- El degoteig de tancaments de comerços no s’ha aturat des de l’inici de la pandèmia de la COVID-19, però el nombre de botigues que han abaixat definitivament la persiana als eixos comercials de proximitat a Barcelona es manté per sota d’altres àrees de la ciutat i actualment només afecta el 5,5% dels comerços associats als 24 eixos de proximitat de Barcelona Comerç (inclou botigues, hostaleria i serveis).

La dada s’extreu de la darrera enquesta realitzada per Barcelona Comerç als seus eixos comercials i avala la força de l’associacionisme i la capacitat dels eixos per dinamitzar els seus territoris i enfortir el seu teixit comercial que en situacions com les actuals està aguantant millor les adversitats.

Per territoris, eixos comercials com Sant Andreu, Poble Nou, La Marina, Sants-Les Corts, Fabra Centre, Encants Nous, Maragall, Nou Barris o Creu Coberta són alguns dels que registren menys tancaments de comerços associats (entre 0 i 5 comerços) o que major nombre de noves obertures sumen després del desconfinament. Destaca el cas de l’Eix de Sant Andreu on en els darrers 4 mesos s’han obert 7 nous comerços.

Per contra altres eixos com Sarrià, Sants o Gran de Gràcia amb menys locals de propietat, lloguers alts, més presència de cadenes i/o també de petits negocis familiars amb economies personals lligades al negoci molt compromeses són els que registren un número més destacat de tancaments (entre 6 i 10 comerços). En general, l’activitat de restauració ha estat en tots els eixos la que registra major nombre de tancaments.

Preus de lloguers estables

Els establiments que han tancat han deixat buits uns locals, que en general s’han tornat a oferir al mercat en una franja de preus similar als de fins ara. A l’eix de Poble Nou, on els locals tancats ho estan des d’abans del confinament, els preus han baixat i també s’ha detectat un increment de nous habitatges en aquests locals, el que amenaça la percepció de “zona comercial” dels principals carrers del territori. A l’eix de Sant Martí també han baixat preus.

Malgrat la contenció en la progressió dels tancaments des del desconfinament, del 3,3% del mes de juny al 5,5% actual, sí la campanya d’hivern no és bona aquest percentatge s’incrementarà d’ara fins a finals d’any.

“Aquests pròxims mesos seran vitals per saber realment quantes botigues poden superar el sotrac de la pandèmia. La primera oportunitat per regularitzar la situació, les rebaixes d’estiu, no ha tingut els resultats desitjats” , explica Salva Vendrell, president de Barcelona Comerç. “Ara tot depèn de les vendes aquests pròxims mesos i de la campanya de Nadal. Si no va bé i si no s’aproven noves mesures econòmiques i fiscals que afavoreixin al comerç, el 20% del comerç i serveis d’hostaleria i restauració dels eixos comercials de proximitat de Barcelona és podria veure obligat a tancar”.

Facturació, evolució de la despesa i afluència de clients

A més de la meitat dels Eixos de Barcelona Comerç, la mitjana de facturació ha caigut al voltant del 13% aquest mes de setembre respecte al mateix mes de l’any passat i en un 30% dels casos, la caiguda ha estat més gran i s’ha situat entre el 25% i el 50% menor. La situació provocada per l’amenaça de la segona onada de contagis fa que es mantingui la contenció en la despesa de les famílies i això no afavoreix el camí cap a una compra normalitzada al 100% i tampoc, facilita la compra per impuls que segueix sent poc significativa. “Quan els clients entren a la botiga saben el que volen, ho compren i marxen. El temps d’estada dins del comerç s’ha reduït i amb ell les oportunitats de venda associada a la venda principal” , apunta Vendrell.

Segons les dades que s’extreuen també de l’estudi de Barcelona Comerç, des de l’inici de la pandèmia, l’afluència de compradors als comerços dels seus 24 eixos comercials ha caigut una mitjana del 12,18%, amb casos destacats de pèrdua de clients per sobre del 25% a eixos com el Clot o l’Eix Sant Martí o del 40% a l’Eix de la Sagrada Família. Per contra, eixos com Poble Nou (+10%) o Sant Andreu (+5%) han notat des del maig un increment de clients respecte als mesos previs al confinament.

L’arrencada del curs escolar i la tornada a l’activitat presencial a determinats serveis ha afavorit un cert increment en l’afluència de clients a eixos amb més alta concentració d’escoles i també de despatxos professionals i serveis que havien acumulat destacats retrocessos de clients durant els darrers mesos, com l’Eix de Sarrià, Mandri, Cor Eixample o Nou Eixample.

En aquesta nova normalitat, tots els eixos comercials coincideixen en la percepció d’un major interès dels veïns del barri pel comerç de proximitat.

“El comerç de proximitat i els eixos comercials, prenen protagonisme en aquesta nou context generat per la pandèmia. Tradicionalment sempre hem estat un eix vertebrador dels nostres barris, protagonistes de tota mena d’iniciatives que fan xarxa als nostres territoris i ara aquest valor de proximitat i servei pren més rellevància que mai”, afirma el president de Barcelona Comerç, Salva Vendrell.

Premsa Barcelona Comerç
Susanna Cuadras