El Plenari del Parlament Europeu votarà aquest pròxim dimarts, 17 de gener, la petició de Barcelona Comerç i Vitrines d’Europe per crear la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat, CECP.
Una delegació de Barcelona Comerç, encapçalada pel president de l’entitat, Salva Vendrell i membres de la Junta Directiva, acompanyats per Montserrat Ballarín, regidora de comerç de l’Ajuntament de Barcelona seguiran en directe des d’Estrasburg la presentació i votació del projecte de creació de la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat.
Des de la presentació de la proposta de creació de la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat, el projecte de Barcelona Comerç i Vitrines d’Europe ha rebut el suport d’entitats de comerç de tot Europa i de les institucions del nostre país, Ajuntament de Barcelona, Diputació de Barcelona, Àrea Metropolitana de Barcelona, Generalitat de Catalunya i Gobierno de España que acompanyen a la nostra entitat en aquesta petició.
D’acord amb el protocol establert, la proposta de creació de la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat serà presentada per la presidenta del Comitè de Peticions del Parlament Europeu el dilluns, 16 de gener durant la primera sessió plenària 2023 del Parlament Europeu a Estrasburg (sisè punt de l’ordre del dia, 18.00 -19.00h aproximadament) i es votarà l’endemà, 17 de gener al migdia (12.00h -13.00h aproximadament). Tota la sessió plenària es podrà seguir en streaming a través d’aquest enllaç.
La votació del Plenari del Parlament Europeu ve precedida de l’aprovació per unanimitat de la proposta per part del Comitè de Peticions del Parlament Europeu presidit per Dolors Montserrat, el passat mes de juny, i d’una moció de resolució del Parlament Europeu favorable, en la que es recull la importància de la iniciativa per al comerç de proximitat de les ciutats i pobles d’Europa, un sector que representa l’11,5% del valor afegit de la UE, dona feina directament a més de 29 milions de persones i on els consumidors gasten, de mitjana, un 30% del seu pressupost en compres.
El projecte, el primer d’aquest tipus impulsat per la societat civil, vol contribuir a defensar i preservar el comerç de proximitat i l’estil de vida que assegura a les ciutats europees i els seus habitants, atorgant, a més, al comerç minorista local, d’entitat i identitat pròpia davant de les institucions europees.
“El nostre objectiu és fer de la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat una eina operativa davant les administracions i davant de la ciutadania que destaqui el paper vital del comerç de proximitat en la cohesió social, en la promoció i la protecció de la singularitat i la diversitat dels pobles, ciutats i regions europees. La CECP ha de servir- nos, a més, per impulsar la innovació tecnològica en el nostre sector, per ajudar al comerç de proximitat amb els reptes generats per la globalització i la competència deslleial; per crear cadenes de subministrament que garanteixin la nostra competitivitat i per accedir, també, a incentius que ens permetin desenvolupar estratègies locals funcionals que puguin orientar la política local cap a un impacte real en la vida i el treball dels petits comerciants“, ha explicat Salva Vendrell, president de Barcelona Comerç.
El projecte contempla l’acollida anual de la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat per part d’una ciutat europea i el desenvolupament d’un programa dirigit a complir els objectius marcats per aquesta Capitalitat. En aquest sentit, Barcelona Comerç té intenció de proposar a la ciutat de Barcelona com a ciutat amfitriona per a la primera edició de la CECP.
Principals objectius de la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat CECP
La Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat inclou en les seves línies d’actuació prioritàries cinc àmbits de treball:
Tot plegat amb l’objectiu de:
Garantir i preservar la identitat de les ciutats europees i la forma de viure dels seus habitants, davant del big tech i altres factors que estan transformant la fesomia i la vida de moltes ciutats arreu del món.
Consolidar el comerç local com la base del comerç europeu. El comerç local és una de les bases més sòlides no només del Comerç Europeu sinó també de l’economia europea. Ancora la riquesa, llocs de treball i facilita la cohesió social al territori europeu.
Aconseguir el reconeixement per al comerç de proximitat europeu com a facilitador d’una autonomia estratègica oberta. Europa depèn de matèries primeres, béns i serveis que en moltes ocasions provenen de la resta del món, però la seva seguretat, la suficiència i la fortalesa necessita un comerç europeu i una indústria local i europea, forta.
Aterrar els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), convertint el comerç local en aliats i implementadors de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides i del Green Deal Europeu, contribuït a aterrar els 17 ODS. La CECP vol promoure l’avaluació de comerços, pimes i associacions de comerciants respecte al grau de compliment dels ODS, i facilitarà que els comerços i les associacions de comerciants d’Europa puguin divulgar i estendre la consciència i compromís en l’Agenda 2030, entre els milions de ciutats que cada dia visiten les seves botigues.
Digitalitzar de forma constructiva, fomentant la digitalització de l’ecosistema del comerç com un instrument que ens permeti apropar-nos encara més als consumidors i enfortir vincles. Per això es proposa el desenvolupament de programes que fomentin la digitalització del comerç de proximitat, mobilitzant el talent dels joves per tal de modernitzar les eines digitals de relació de les pimes i comerços amb la clientela, així com els canals de venda, en la línia de l’omnicanalitat, a l’estil de com ja s’està fent a la ciutat de Barcelona amb el programa “re-connectant”. Aquesta iniciativa, col·laborada per Barcelona Comerç, l’Ajuntament de Barcelona i Endesa ha digitalitzat ja 400 comerços de la ciutat, ocupant per aquesta tasca, a joves competents en matèries digitals, a l’atur.
Refermar el compromís pels Drets del Consum dels europeus i europees, i assegurar que les grans plataformes no transformin el seu estil de vida ni les seves ciutats. Per això la CECP proposa no només regular l’activitat d’aquestes plataformes, sinó, també, estimular formes de comerç i de forma urbana pròpies de la cultura i la identitat europea.
Estendre la referència del comerç de proximitat a la totalitat d’Europa i més enllà de la UE. Creiem que la CECP ha de ser una eina que contribueixi a fer que el model social i l’estil de vida europeu – el model de ciutat que permet unes formes de vida més humanitzades i sostenibles -, es consolidi també als estats, regions i ciutats de tot el continent.
A més, i reforçant el caràcter del comerç local com a economia de proximitat de ciutats i pobles europeus, la CECP vol impulsar la vinculació i les sinergies d’aquest comerç amb la innovació, la cultura, l’esport, el turisme, etc.
Grans objectius orientats a la consecució d’un desig comú: posar en valor, defensar i impulsar el comerç de proximitat de la ciutat de Barcelona com exemple de manera de viure #FentBarri per #FerCiutat, arreu d’Europa.