Ernest Maragall: “faré tot el possible per evitar que Barcelona sigui una ciutat franquícia”

Afirma que cal promocionar el turisme en qualitat, no en quantitat, i aposta per un increment del tribut i una nova distribució
Dimarts, 5 de febrer de 2019   |   Autor/a foto:
Ernest Maragall: “faré tot el possible per evitar que Barcelona sigui una ciutat franquícia”
Dimarts, 5 de febrer de 2019

Barcelona Comerç i Barcelona Oberta han convidat avui a presidir el seu tercer Esmorzar de debat amb el comerç de Barcelona al Sr. Ernest Maragall, alcaldable del partit Esquerra Republicana de Catalunya (ERC). El candidat ha conversat amb els comerciants donant respostes neutres i conciliadores, amb visió i projecció global de ciutat.

En el seu discurs introductori ha proclamat als comerciants el seu interès per evitar que “Barcelona sigui una ciutat franquícia: aquests formats comercials no poden expulsar, ni substituir, ni condicionar el comerç de proximitat que és el que realment defineix la ciutat.” Segons Maragall, “Barcelona necessita complicitat i iniciativa política” per tirar endavant projectes com els BID’s, “un instrument -ha dit- indiscutible i bastant urgent a desenvolupar.”

Pel que fa a la mobilitat, Maragall ha defensat tota decisió que afavoreixi el medi ambient i la sostenibilitat, i s’ha mostrat partidari de la bicicleta com a vehicle àgil, que ocupa poc espai, còmode, no contaminant, en línia amb l’evolució cap a una ciutat més sostenible. “El centre de Barcelona està molt ben comunicat” segons el candidat, i no veu necessari afavorir al vehicle privat per recuperar més barcelonins. Respecte al debat sobre el tramvia de Barcelona, Maragall s’ha mostrat esquiu, i ha expressat la voluntat total d’analitzar bé l’eficiència, la necessitat real, la funcionalitat, la inversió,… i no ho ha valorat com a acció immediata.

Respecte a la problemàtica dels taxis, Maragall ha desaprovat l’acord a què ha arribat el Conseller Calvet amb el sector, i ha dit que s’han incomplert responsabilitats per part de l’Autoritat Metropolitana de Barcelona (ATMB), presidida per Colau, com per part del govern, que hauria d’haver actuat tots aquests anys en la línia de modernitzar el sector del taxi per no deixar que es convertís en un oligopoli, que ha generat condicions laborals desfavorables i un segon mercat de revenda de llicències. “La gestió o inacció d’aquest servei públic ha acabat creant el pitjor escenari possible.” La solució, segons el candidat, passa per canvis en la regulació i control dels taxis i dels VTC, per a garantir drets dels usuaris i dels conductors.

En matèria de promoció turística de la ciutat, Maragall ha assenyalat que cal replantejar el turisme: “no cal quantitat, sinó qualitat.” L’alcaldable vol gestionar amb interès de la ciutat, i i ha assegurat que “la pura promoció quantitativa del turisme a Barcelona no té sentit” ; és per això que proposa focalitzar la promoció de la ciutat entre col·lectius concrets i promoure Barcelona com a destí de turisme cultural, esportiu, tecnològic i científic, entre altres. L’alcaldable està convençut que per abordar el fenomen turístic a la ciutat “no cal adoptar una actitud prohibitiva, sinó gestionar la qualitat del turisme que volem a la ciutat. Tampoc és lògic treballar per atreure visitants de més poder adquisitiu quan els beneficis no arriben a la ciutadania” . Maragall creu que actualment la taxa turística no està revertint en prou millores per als barcelonins i per això aposta per un increment d’aquest tribut i una nova distribució que solucioni aquesta situació.

Respecte a la seguretat i comerç il·legal, Ernest Maragall s’ha mostrat contundent al dir que “qui garanteixi la solució del problema del top manta menteix” perquè és un problema d’una gran complexitat social, estructural i global. Cal autoritat democràtica per garantir l’ordre a l’espai públic però no hi ha una solució única: “hem de treballar la integració social i hem de generar nous hàbits de civisme entre els ciutadans.”

Finalment, Ernest Maragall ha dit que el lema de la seva campanya és “Educació i cultura” i ha posat èmfasi en la voluntat del seu govern en fer que els joves eduquin a la gent gran, i en incentivar a la societat a sortir del victimisme i a ser proactius i protagonistes.

Sobre els Esmorzars amb el Comerç de Barcelona
Les dues entitats més representatives del comerç de Barcelona, Barcelona Comerç i Barcelona Oberta, han posat en marxa l’organització del cicle d’Esmorzars amb el Comerç de Barcelona per a conèixer les propostes compromeses en primera persona dels candidats a l’alcaldia la ciutat, entorn de les polítiques relacionades amb el comerç de la ciutat i temes afins. Concretament, els temes a debat seran: la implantació dels BID’s -Business Improvement Districts-, la mobilitat, la promoció turístic-comercial i la seguretat i comerç il·legal.

És la primera vegada que el comerç de Barcelona – eixos de proximitat i eixos turístics plegats-aposta per un format com aquest per assegurar-se que els seus posicionaments i neguits són recollits directament pels candidats buscant, així, compromisos reals i factibles que permetin establir ponts, reforçar connexions i generar consensos de cara a un objectiu comú: preservar i impulsar el comerç de Barcelona com a un dels principals motors econòmics de la ciutat.