Els eixos comercials de proximitat refrenen els tancaments

Prop de del 93% dels comerços mantenen l'activitat malgrat la crisi provocada per la Covid19
Dilluns, 1 de febrer de 2021   |   Autor/a foto: Edu Bayer (Ajuntament de Barcelona - ImatgesBarcelona-)
Els eixos comercials de proximitat refrenen els tancaments

El 7,5% del comerç dels Eixos Comercials de Proximitat de Barcelona han tancat, definitivament des de l’inici de la pandèmia. La restauració, moda i l’estètica segueixen sent alguns dels sectors més perjudicats.

Després de deu mesos de pandèmia i restriccions, l’activitat als eixos comercials de proximitat de Barcelona es manté i l’índex de tancaments segueix refrenant-se en comparació a altres àrees comercials de la ciutat. Actualment, un 7,52% dels comerços associats als eixos de proximitat de Barcelona Comerç han baixat definitivament la persiana, confirmant-se la restauració i els centres d’estètica, a més dels comerços de moda, com els sectors que més tancaments registren.

Les dades s’extreu de la darrera enquesta realitzada per Barcelona Comerç als seus eixos comercials en la que també es constata que l’índex de tancaments és més gran entre comerços no associats que entre els que sí que ho estan. Destaquen casos com el de l’Eix Comercial de Sant Gervasi, on només 4 del prop de mig centenar de comerços que han tancat, eren socis de l’Eix. Això constata un cop més, la capacitat dels eixos per dinamitzar els seus territoris i enfortir el seu teixit comercial que en situacions com les actuals, està aguantant millor les adversitats, tant els efectes de les restriccions com els resultats, en general negatius, d’una campanya de Nadal i de rebaixes que no han servit per recuperar les vendes d’abans de l’inici de la pandèmia.

Per territoris, eixos comercials com Fabra Centre, La Marina, Nou Barris, Clot, Sant Andreu o l’Eix Maragall, més allunyats del centre de la ciutat són alguns dels que registren menys tancaments de comerços i serveis. Pel que fa a l’obertura de nous negocis, al 75% dels eixos comercials de Barcelona Comerç enquestats han obert nous comerços.

Afluència de clients i rebaixes

Les darreres restriccions que obliguen al tancament del comerç no essencial durant el cap de setmana han provocat un desviament a l’alça en la caiguda de l’afluència de clients a tots els eixos comercials, destacant casos com l’Eix de Creu Coberta on en el darrer trimestre de l’any 2020, les visites de compradors s’havien incrementat fins a un 20% a conseqüència de la iniciativa “Obrim Carrers”, que prohibeix la circulació de vehicles pel carrer Creu Coberta els caps de setmana i que havia convertit aquesta via en un bulevard  de compres per a vianants.

Sense comptabilitzar el desviament que provoca aquest tancament de comerços no essencials els caps de setmana, s’estima que l’afluència general de clients als eixos comercials enquestats des de l’inici de la pandèmia ha caigut un 20%, en el 48% dels casos. Per contra, el 33% dels eixos han registrat un creixement en el seu poder d’atracció de clients. Són territoris com Sarrià, Sant Andreu, Fabra Centre o Poble Sec-Paral·lel, que amb un comerç local molt arrelat al barri, el teletreball i els centres comercials als seus territoris o al voltants tancats, han vist augmentar l’afluència de compradors al voltant d’un 10% durant aquest temps.

Les restriccions del cap de setmana i la contenció de la despesa dels compradors marquen clarament les vendes de les primeres dues setmanes de rebaixes. Del total dels eixos enquestats, el 86% ha patit una caiguda de vendes del 21%, de mitjana. A un 17% d’aquests eixos, la caiguda ha estat més significativa i és a prop del 65%, respecte a les rebaixes de gener de 2020. Aquests eixos corresponen a alguns dels que reben més visitants de fora de la ciutat, Eix Sagrada Família, Sant Antoni Comerç o Raval. A la resta d’eixos comercials, les vendes s’han mantingut o crescut lleugerament, com a Sant Andreu o Poble Nou on s’han incrementat un 7%.

Les restriccions dels caps de setmana en plenes rebaixes ha impedit que els comerços s’alliberin dels stocks acumulats durant tot l’any. En aquests pròxims mesos més immediats és difícil que les botigues tanquin, perquè qui malauradament es veig obligat a fer-ho, voldrà recuperar el màxim de liquiditat. El segon trimestre serà quan tindrem sobre la taula les conseqüències reals de les restriccions actuals“, apunta Salva Vendrell, president de Barcelona Comerç.

Locals buits

Els establiments que han tancat han deixat buits uns locals que en general a la majoria dels eixos comercials, 62%, estan tornant a sortir al mercat com a locals comercials, en contra del que s’havia detectat durant el tercer trimestre de l’any on en alguns territoris aquests locals s’estaven reconvertint en habitatges. A la resta d’eixos, 38%, els propietaris dels locals, de moment, no els han tornat a posar per llogar.

Nous serveis per facilitar les compres al comerç de proximitat

Per tal de facilitar les compres als seus clients i fer front a les restriccions d’aforament i horaris, de forma majoritària els comerços dels eixos comercials de Barcelona Comerç han incorporat nous serveis a la gestió dels seus negocis. La creació d’una botiga on-line, la participació en un marketplace, la venda per telèfon i les comandes per whatsapp, són les solucions més habituals i que més comerços han adoptat. En aquests moments, Barcelona Comerç està treballant en la creació d’un Marketplace a escala de ciutat que complementarà aquests nous serveis oferts per les botigues i els Eixos Comercials. El projecte que s’està desenvolupant en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona, inclourà, a més, mercats municipals i els comerços dels eixos turístics de la ciutat.