Barcelona, rumb a Europa

Barcelona Comerç presenta la petició a Europa de la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat
Dimecres, 11 de maig de 2022   |   Autor/a foto: Barcelona Comerç
Barcelona, rumb a Europa
Dimecres, 11 de maig de 2022

Aquest dijous, 12 de maig, tot seguint l’estela de la celebració del Dia d’Europa  del Dia Europeu del Comerç de Proximitat,  a l’espai cedit per l’Oficina del Parlament Europeu a Barcelona, el president de Barcelona Comerç, Salva Vendrell, ha presentat oficialment a la ciutat la petició al Parlament Europeu per a la creació de la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat i la candidatura de Barcelona per convertir-se en la primera ciutat en acollir-la, l’any 2023.

Amb la presència dels patrons i patrones dels 23 eixos comercials que agrupa Barcelona Comerç, així com representants de Pimec, Barcelona Oberta, Comertia, Consell de Gremis de Comerç, Serveis i Turisme, Associació de Botiguers de Catalunya, Agència Catalana de Consum, entre d’altres i  acompanyats de la Regidora de Comerç, Mercats, Consum, Règim Interior i Hisenda,  Montserrat Ballarín; la Regidora d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat,  Janet Sanz i el Director de Serveis de Comerç, Restauració i Consum, Manel Vázquez i el Director general de Comerç de la Generalitat de Catalunya, Jordi Torrades, Barcelona Comerç ha presentat la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat de la ma del Director de l’Oficina del Parlament Europeu a Barcelona, Sergi Barrera, el nostre amfitrió; del  Secretari General del Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, Albert Castellanos; del Primer Tinent d’alcalde Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni i de la Presidenta Comissió de Peticions del Parlament Europeu, Dolors Montserrat.

Els representants de Barcelona Comerç han desvetllat els detalls del projecte (descàrrega del dossier aquí):

La ciutat es postula fent valer la força del seu comerç i la seva encarnació dels valors que defèn la Capital Europea del Comerç de Proximitat: un comerç que contribueix a la identitat de Barcelona; que esdevé espai de relació per a la ciutadania;  que facilita la cohesió social entre els veïns i veïnes del territori  i que preserva la riquesa i diversitat econòmica dels barris de la ciutat.

La Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat (CECP):

Es proposa que anualment una ciutat diferent albergui un any d’accions i activitats informatives, divulgatives, i formatives dirigides a la ciutadania i als comerciants que posin en valor el comerç de proximitat i contribueixin a  conscienciar col·lectivament de la seva importància en l’àmbit econòmic i social.

Per articular el projecte ens hem inspirat en la Capital de la Cultura Europea i esdeveniments similars, però aquesta vegada des de la societat civil. Necessitem la CECP per impulsar la resiliència i equitat de les ciutats, regions i estats europeus.  La CECP vol ser una eina per a les ciutats i per al sector que ens ajudi a preservar la identitat europea, pel que fa  a la forma de viure, la manera de comprar, de consumir i de ser de les nostres ciutats. Volem allunyar la desertització comercial, afeblir els impactes negatius d’un comerç electrònic de grans plataformes i defensar, també, els drets de consum, amb més i millor informació”- Salva Vendrell,  president de Barcelona Comerç.

La proposta de la CECP és que durant un any, la ciutat que assumeixi la capitalitat, desplegui diverses accions i programes a favor d’aquests objectius, i que un secretariat permanent sigui el fil conductor de les edicions i del seu llegat. Per al seu finançament, es buscarà la complicitat i suport de les administracions locals, governs, el Parlament Europeu i del mateix sector.

 Objectius de la CECP:

    • Garantir i preservar la identitat de les ciutats europees i la forma de viure dels seus habitants, davant del Big Tech i altres amenaces que estan transformant la fesomia i la vida de moltes ciutats arreu del món.
    • Consolidar el comerç local com la base del comerç europeu. El comerç local és una de les bases més sòlides no només del Comerç Europeu sinó també de l’economia europea. Ancora la riquesa, llocs de treball i facilita la cohesió social al territori europeu.
    • Aconseguir el reconeixement per al comerç de proximitat europeu com a facilitador d’una autonomia estratègica oberta. Europa depèn de matèries primeres, béns i serveis que en moltes ocasions provenen de la resta del món, però la seva seguretat, la suficiència i la fortalesa necessita un comerç europeu i una indústria local i europea, forta.
    • Aterrar els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), convertint el comerç local en aliats i implementadors de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides i del Green Deal Europeu, contribuït a aterrar els 17 ODS.
    • Digitalitzar de forma constructiva i no destructiva, fomentant la digitalització del comerç com un instrument que ens permeti apropar-nos encara més als consumidors i enfortir vincles.
    • Refermar el compromís pels Drets del Consum dels europeus i europees, i assegurar que les grans plataformes no transformin el seu estil de vida ni les seves ciutats.
    • Estendre la referència del comerç de proximitat a la totalitat d’Europa i més enllà de la UE. Fer que el model social i l’estil de vida europeu – el model de ciutat que permet unes formes de vida més humanitzades i sostenibles -, es consolidi també als estats, regions i ciutats de tot el continent.

La candidatura de la ciutat:

Barcelona Comerç presenta la candidatura de Barcelona per assumir la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat, el 2023, amb el suport de l’Ajuntament de la ciutat, la Generalitat de Catalunya, el Govern d’Espanya, Vitrines d’Europe, IRE, EuroComerce, Retailcat i altres entitats de comerç del territori.

El programa de Barcelona com a Capital Europea del Comerç de Proximitat vol esdevenir un punt de trobada entre entitats de comerç i ciutats europees, posant en comú les estratègies, polítiques i bones pràctiques, público-privades i socials, en sostenibilitat, digitalització, tecnologia, mobilitat, polítiques urbanístiques, logística, gestió comercial, màrqueting, comunicació, responsabilitat social, etc., i proposa entre altres accions i activitats a celebrar:

    • Jornades Europees del Comerç de Proximitat. Amb la participació d’experts, agents, acadèmia per debatre sobre el present i futur del comerç local a Europa. 
    • Impuls a la innovació tecnològica i a la formació, amb la creació i impuls del Barcelona Shopping Lab.
    • Taules de treball sobre el comerç i la fabricació local com a base del comerç europeu i aliat en els seus reptes;  sobre la ciutat dels 15 minuts, la seva forma urbana i activitat econòmica de proximitat; sobre les relacions del comerç de proximitat amb proveïdors i subministradors de productes i serveis, etc.
    • Impuls d’iniciatives de digitalització del comerç i serveis de proximitat amb vinculacio amb  projectes que fomentin l’ocupació juvenil.
    • Avaluació i compliment dels ODS en el comerç i serveis de proximitat, avançant en l’Agenda Urbana i 2030 de les Nacions Unides.
    • Programa de divulgació sobre el comerç de proximitat i els seus valors a les escoles de la ciutat, fent pedagogia dels drets de consum i de com la forma de consumir incideix a la identitat de les ciutats i el desenvolupament de la nostra societat.
    • Organització d’esdeveniments diversos en espais i equipaments públics per sinergies entre la cultura, l’esport, el turisme i el comerç de proximitat.
    • Creació d’espais de debat amb diferents protagonistes per analitzar el perfil i comportament dels nous consumidors i els seus drets, com millorar la informació cap els consumidors,  les xarxes socials, la resolució alternativa de conflictes, etc.

Comptant amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat i el de la presidenta del Comité de Peticions del Parlament Europeu, Barcelona Comerç ha fet, amb aquest acte, el tret de sortida cap Europa; amb la propera parada a Brussel.les, el pròxim 31 de maig, quan tindran lloc contactes institucionals davant del Parlament Europeu i la Comissió Europa, presentant el projecte i la candidatura.

Moltes gràcies per la confiança. Posem, tot plegats, RUMB A EUROPA.

#FemComerç Fem Ciutat Fem Europa